Banjir: cabaran getir buat k’jaan DSAI

Amat berbaloi laksanakan Projek MEGA utk hadapi fenomina banjir

2022.12.21 (Rabu)

🇲🇾 Banjir besar di pantai timur, Semenanjung Malaysia datang lebih awal kali ini. Sebelum ini ia berlaku dalam tahun 2014. Iaitu 10 tahun selepas banjir besar yang berlaku pada tahun 2004. Tapi kali ini banjir besar berlaku sebelum genap 10 tahun daripada banjir besar sebelumnya. Ia berlaku dua tahun lebih awal daripada tahun 2024. Mungkin ada hikmahnya.

Hikmah yang tercetus di dalam minda Acik ialah, banjir menyedarkan kerajaan baru tentang fenomina banjir di dalam negara. Acik kata banjir itu sebagai satu fenomina ialah kerana ia berlaku hampir tiap-tiap tahun. Cuma tahap kemusnahannya saja yang berbeza bagi tahun yang berbeza.

Kata peribahasa Inggeris, “new broom sweeps clean“. Kerajaan baru bolehlah juga dianggap sebagai new broom kut. Mudah-mudahan dengan kerajaan baru ini, semua mangsa banjir di seluruh negara akan merasa lega. Lega kerana penderitaan mereka akan mulai mendapat perhatian khusus. Dan akhirnya berjaya diatasi di seluruh negeri.

Isu banjir telah banyak Acik tulis dalam blog Acik. Contohnya adalah seperti PenCERAHan berikut, yang Acik tulis pada 2014.12.26. Silalah baca sekiranya berminat.

Banjir: mana pencegahannya ? https://4uni2c.com/2014/12/26/banjir-02-mana-pencegahannya/

Legasi PM Malaysia.

Semua PM yang terdahulu mempunyai legasi masing-masing. Contohnya almarhum Tunku Abdul Rahman dengan PERKIMnya. Almarhum Tun Abdul Razak dengan FELDA nya. Tun Dr. Mahathir dengan Protonnya. Tun Abdullah (Pak Lah) dengan JQAF nya. Dan DS Najib dengan MRT nya. Maka bagaimanakah pula dengan DSAI ?

Mungkin projek penebatan banjir boleh dijadikan legasinya oleh PM ke-10. Jika projek MEGA penebatan banjir dijadikan legasi DSAI, maka Acik percaya ianya akan menjadi legasi yang paling berhargai bagi rakyat jelata, golongan marhaen. Lebih-lebih lagi bagi rakyat di negeri-negeri pantai Timur Semenanjung Malaysia. Mereka inilah yang hampir tiap-tiap tahun dalam kebimbangan diancam oleh bencana banjir.

Agar Kerajaan Pasca PRU15 berjaya menamatkan banjir sebagai satu fenomina.

Saluran bantuan banjir

Video berikut memudahkan dermawan-dermawan yang ingin menyumbang kepada mangsa-mangsa banjir. Sila hubungi pihak berkenaan bagi mendapatkan keterangan yang lebih lanjut. Semoga sumbangan kita (walaupun sekadar RM10 seorang) diberkati Allah untuk diri kita dan mereka yang menerimanya.

Selamat menderma ❗

Kerugian akibat banjir

RM36.017b kerugian akibat banjir dari 2002 hingga 2010. Kerugian dari 2011 hingga 2023 mungkin jauh lebih tinggi.

Wallahua’lam 🌺

PenCERAHan yg popular

Politik: hebatnya ketua pembangkang https://daulat4rakyat.wordpress.com/2022/12/20/politik-hebatnya-ketua-pembangkang/

PenCERAHan yg relevan ⬇️

Banjir: pemimpin wajar pohon maaf http://4uni2c.com/2015/01/08/banjir-06-pemimpin-wajar-pohon-maaf/

Banjir: mana pencegahannya ?https://4uni2c.com/2014/12/26/banjir-02-mana-pencegahannya/

Banjir Index https://wp.me/p1oBkB-67

Lain-lain PenCERAHan ⬇️

https://beappreciative.wordpress.com

https://shalleducate.wordpress.com

https://4uni2c.wordpress.com

Blog utama ⬇️ http://www.4uni2c.com

.

Kerugian harta benda berlaku hampir setiap tahun di negeri-negeri pantai timur akibat banjir.

Leave a comment