Politik: hebatnya Ketua Pembangkang !

Semoga beliau dapat menandingi DSAI ketika beliau sbg Ketua Pembangkang dahulu.

2022.12.20 (Selasa)

🇲🇾 Acik kagum dan admire individu yang berkebolehan bercakap deras macam KP (Ketua Pembangkang) yang baru dilantik itu. Namun setakat boleh bercakap deras saja, bagi Acik belum cukup. Apa yang dicakapnya itu mestilah juga ada fakta dan bukan auta.

Acik pun sama, ingin mengucapkan setinggi-tinggi tahniah dan syabas kepada MP (Member of Parliament) Tambun atas kejayaan beliau merebut jawatan utama negara. Amat wajar sekali jika kejayaan beliau itu menjadikan beliau icon untuk ditauladani atau diemulate oleh generasi muda sekarang. Kerana apa ya ? Kerana MP Tambun itu telah menunjukkan satu keazaman yang sangat tinggi dalam mengejar cita-cita beliau untuk menjadi PM.

Individu yang tinggi keAZAMannya, tidak mudah berputus asa. Kerana itu Acik merasa bangga apabila cucu Acik yang bongsu (ketika menulis PenCERAHan ini) diberi nama “AZAM” oleh ibu bapa mereka. Semoga AZAM ini pun akan turut emulate kehebatan MP Tambun itu. Mungkin sikap degilnya itu manifestasi bahawa ia juga memiliki ciri-ciri kehebatan MP Tambun itu. Wallahua’lam !

Berani kerana benar takut kera …?

Peribahasa Melayu ada menyebut, “berani kerana benar, takut kerana salah”. Itu prinsip yang dipegangi oleh orang zaman datuk nenek kita dahulu saja kut. Sebab dalam era teknologi komunikasi yang begitu canggih sekarang muka orang yang bersalah dengan muka orang yang benar sama saja.

Sebagai contoh, kalau dizaman tok nenek kita dahulu, dibawa dua orang anak muda yang ditangkap sedang bergomoi, ke hadapan Tok Pengulu Kampung, tak susah bagi Tok Pengulu tersebut nak leraikan pergaduhan mereka itu. Dengan bertanya beberapa patah soalan dan memandang muka tiap-tiap seorang daripada mereka itu saja, Tok Pengulu dah boleh teka siapa yang bersalah yang mencetuskan pergaduhan tersebut.

Kaedah yang simple itu dah tak relevan lagi sekarang ini. Muka yang bersalah bukan lagi menzahirkan ciri-ciri ketakutan, bahkan sebalik. Malah yang menzahirkan ciri-ciri ketakutan ialah pada wajah orang yang tak bersalah atau yang benar. Sebab apa jadi begitu ya ?

Kata pula satu peribahasa Melayu is lain yang menyebut, “Alah bisa tegal biasa”. Maksudnya perkara yang selalu dilakukan, lama-lama akan menjadi biasa saja kepada pelakunya. Begitulah seorang yang sering melakukan kesalahan dengan sengaja. Perbuatan salahnya itu tidak akan memberi apa-apa kesan negatif kepada wajahnya.

Peribahasa Inggeris pula menyebut, practice makes perfect. Yakni, dengan kerap atau sering mempraktikkan sesuatu tindakan yang salah pelakunya akan semakin mahir. Contohnya, jika pelaku tersebut selalu berBOHONG dan berjaya mencapai hasratnya melalui pemBOHONGan itu, maka perasaan bersalah tidak akan tergambar langsung pada mukanya.

Oleh kerana itu, maka peribahasa Melayu “berani kerana benar, takut kerana salah” pada pendapat Acik, dah tidak lagi relevan di Malaysia sekarang. Oleh itu, kita perlu ada alat atau kaedah lain untuk membuktikan yang dituduh bersalah itu salah, manakala yang benar itu benar (tak bersalah).

Isu yg disuarakan oleh KP itu ⬇️

PH jangan koyak pulak ye…

Korang tau tak PM ke-10 kesayangan korang dah kena hina oleh media antarabangsa beb…

Bukan sikit-sikit punya hina, media ni sebut negara Islam Malaysia punya PM sebagai gay…

Amacam Anwar Ibrahim, bila nak saman media antarabangsa tersebut…

Macam biasa kerajaan “Reformasi” PH ni dah sekat akses kepada laman web tersebut…

Menteri Komunikasi PH ni ingat rakyat Malaysia bodoh ke apa…

Bukannya tak boleh guna aplikasi untuk “bypass” server Malaysia bhai…

Ataupun korang muat turun je aplikasi namanya “Turbo VPN” di Playstore…

Jangan buang masa tunggu laman web nak “loading” ye, memang tak akan keluar berita PM ke-10 di hina sebagai gay…

Na’udzubillahiminzalik. Wallahua’lam. Allahu Akbar.

@MalayanCyberForces

The MoS (Moral of Story)

Kerajaan Malaysia yang berdaulat dan merdeka tidak harus berdiam diri berpeluk tubuh saja, membiarkan pemimpin nombor satu negara dihina dan difitnah sedemikian rupa. Sebaliknya YAB dan kerajaannya wajar menyaman Nova Agency tersebut. Yang maha penting ialah supaya tuduhan liar terhadap PM dan juga TPM mesti diHENTIkan daripada diSEBAR-luas ke seluruh pelusuk dunia, ASAP.

Bagaimana atau apakah cara yang patut dilakukan bagi pemberHENTIan tersebut berjaya dicapai, terpulanglah kepada pihak kerajaan di bawah PM ke-10 dan TPMnya sekarang. Kata orang kalau harimau yang ganas pun dapat dibunuh apa nak heran dengan musang seekor. Maksud Acik, kalau usaha nak merebut jawatan PM yang begitu sukar pun berjaya PM ke-10 lakukan, apa kan lagi sekadar nak menutup mulut Nova Agency dan agency-agency lain yang seumpama dan semasa dengannya.

Wallahua’lam 🌺

PenCERAHan yg popular ⬇️

PPRU15: MP tiada pilihan ?https://daulat4rakyat.wordpress.com/2022/12/18/ppru15-mp-tiada-pilihan-2/

PenCERAHan yg relevan ⬇️

PPRU15: nasihat buat k’jaan DSAI https://daulat4rakyat.wordpress.com/2022/12/12/ppru15-nasihat-buat-kjaan-dsai/

PPRU15: for Malaysia to emulate https://daulat4rakyat.wordpress.com/2022/12/17/ppru15-for-malaysia-to-emulate/

Lain-lain PenCERAHan ⬇️

https://beappreciative.wordpress.com

https://shalleducate.wordpress.com

https://4uni2c.wordpress.com

Blog utama ⬇️ http://www.4uni2c.com

Ketua Pembangkang menuntut supaya PM ke-10 dan kerajaan SAMAN Nova Agency ASAP.

Leave a comment