PPRU15: PM “by crook” ?

Gelaran “Presiden PKR” digantikan dengan gelaran “Perdana Menteri PKR” pernah dicadangkan oleh bekas pengasas PKR.

2022.12.10(Sabtu)

๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ Satu ungkapan bahasa Inggeris yang berbunyi, by hook or by crookbukanlah asing bagi kita majoriti rakyat Malaysia. by hookbermaksud dengan cara yang halal dan sah dari kacamata agama dan undang-undang. Manakala by crookpula bermaksud dengan cara yang salah. Samada salah dalam aspek undang-undang mahu pun hukum syariat.

Ketagihan boleh membuat seseorang itu sanggup melakukan apa saja, asalkan ketagihannya itu dapat dilayan dengan sepuasnya. Contohnya, ialah seorang penagih (dadah). Beliau akan berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan dadah yang diketagihinya. Mula-mula beliau akan menggunakan duit simpanannya sendiri untuk membeli dadah. Cara ini masih boleh dikatakan, by hook“.

Tapi bila by hooktak mampu dilakukannya lagi, maka cara by crookyang melanggar undang-undang dan syariat agama pun digunakan pula. Contoh, bila duit pun dah habis, maka mulalah mencuri sana sini untuk mendapat duit atau apa-apa juga barang berharga yang boleh ditukarkan dengan dadah.

Selama ini rakyat ingat ketagihan dadah saja yang membawa mudharat besar kepada negara. Akibat ketagihan (dadah), negara terpaksa membelanjakan bukan sedikit duit rakyat untuk merawat dan memulihkan rakyat yang ketagihan (dadah). Rupa-rupanya ketagihan jawatan dalam politik dan kerajaan lebih mudharat daripada ketagihan dadah.

Kerana ketagihan (dadah) merosakkan sistem hidup bermasyarakat, itu pun sudah cukup membimbangkan semua ibu bapa. Betapa lagi ketagihan jawatan penting dalam politik dan kerajaan, kerana ia merosakkan demokrasi dan pentadbiran negara. Kerana ketagihan jawatan, maka prinsip diri tak dipeduli lagi. Penagih jawatan berkenaan sanggup membohongi rakyat dan menipu pengundi dengan melakukan konspirasi politik sesama sendiri di peringkat atasan.

Konspirator adalah pengkhianat. Oleh itu konspirator sama sekali tak wajar diangkat menjadi PM dan TPM.

Isu perlantikan pemimpin

Dalam politik Islam, ada dua pendapat yang bercanggah, dalam isu perlantikan ke jawatan kepimpinan. Satu pihak berpendapat bahwa seseorang itu boleh saja menawarkan diri untuk memegang jawatan kepimpinan. Manakala di pihak yang lagi satu berpendapat bahwa Islam melarang umatnya daripada meminta-minta jawatan kepimpinan.

Pihak yang mengharuskan permohonan jawatan kepimpinan menggunaka hujah Nabi Yusof a.s. Kisah Nabi Yusof ada di dalam al Quran. Jadi tak usah kita yang Muslim nak mempertikaikannya. Manakala satu pihak lagi menggunakan hujah hadith.

Dalam hal mengangkat pemimpin ini, Acik lebih cenderong kepada pendapat pihak kedua. Yakni, Acik tidak suka mengangkat seorang yang memohon satu jawatan kepimpinan menjadi pemimpin. Lebih-lebih lagi yang menagih mana-mana jawatan kepimpinan. Apa lagi jika jawatan yang ditagih itu jawatan utama dalam sesebuah negara.

Sukalah Acik merujuk kepada artikel berikut yang menyokong pendapat pihak kedua yang berlandaskan hadith. Artikel ini ditulis oleh Dr. Ahmad Sanusi Azmi. Acik percaya Dr. Sanusi adalah seorang yang layak mentafsirkan hadith tersebut dan mempraktikkannya. Syabas dan terima kasih yang tak terhingga kita ucapkan kepada Dr. atas sumbangan beliau ini.

Kegilaan Jawatan Mengalahkan Serigala

  1. Dalam sebuah hadis, Rasulullah mengingatkan kepada kita kegilaan kepada jawatan akan melimpahkan bahana yang dahsyat jika dibandingkan dengan serigala yang dilepaskan kepada sekumpulan kambing. Sabda Rasulullah:

ู…ูŽุง ุฐูุฆู’ุจูŽุงู†ู ุฌูŽุงุฆูุนูŽุงู†ู ุฃูุฑู’ุณูู„ูŽุง ูููŠ ุบูŽู†ูŽู…ูุŒ ุจูุฃูŽูู’ุณูŽุฏูŽ ู„ูŽู‡ูŽุง ู…ูู†ู’ ุญูุฑู’ุตู ุงู„ู’ู…ูŽุฑู’ุกู ุนูŽู„ูŽู‰ ุงู„ู’ู…ูŽุงู„ู ูˆูŽุงู„ุดู‘ูŽุฑูŽูู ู„ูุฏููŠู†ูู‡ู

Dua serigala yang lapar yang dilepas di tengah kumpulan kambing, tidak lebih merosakkan jika dibandingkan dengan sifat tamak manusia terhadap harta dan kuasa yang sangat merosakkan agamanya. (HR Ahmad)

  1. Rasulullah turut berpesan dalam satu hadith bahawa kegilaan manusia pada kuasa akan memusnahkan mereka. Sabda Rasulullah:

ุฅูู†ู‘ูŽูƒูู…ู’ ุณูŽุชูŽุญู’ุฑูุตููˆู†ูŽ ุนูŽู„ูŽู‰ ุงู„ุฅูู…ูŽุงุฑูŽุฉู ูˆูŽุณูŽุชูŽูƒููˆู†ู ู†ูŽุฏูŽุงู…ูŽุฉู‹ ูŠูŽูˆู’ู…ูŽ ุงู„ู’ู‚ููŠูŽุงู…ูŽุฉู ููŽู†ูุนู’ู…ูŽ ุงู„ู’ู…ูุฑู’ุถูุนูŽุฉู ูˆูŽุจูุฆู’ุณูŽุชู ุงู„ู’ููŽุงุทูู…ูŽุฉู

โ€œSesungguhnya aka nada dikalangan kamu yang bersungguh-sungguh gilakan kepimpinan dan ia akan jadi satu penyesalan di Hari Kiamat. Ia hanya menyenangkan di dunia dan penyesalan di Akhirat. (HR al-Bukhari)

  1. Bahkan Rasulullah menegaskan bahawa orang yang gilakan kuasa ini tidak seharusnya diberikan jawatan. Perkara ini dijelaskan ketika Baginda ditanya tentang mereka yang meminta untuk memegang kepimpinan lalu Rasulullah menjawab:

ุฅู†ุง ู„ุง ุชููˆู„ูŠ ู‡ุฐุง ู…ูŽู†ู’ ุณูŽุฃู„ู‡ู ูˆูŽู„ุง ู…ูŽู†ู’ ุญูŽุฑูŽุต ุนู„ูŠู‡

โ€œKami tidak memberikan kepimpinan kepada mereka yang memintanya, dan bukan pada mereka yang tergila-gila kan jawatan kepimpinan.โ€

  1. Artikel ini adalah petikan dari buku 40 Hadis tentang Politik dan Kepimpinan:
    https://taybah.my/product/40-hadis-tentang-politik-dan-kepimpinan/

Semoga Allah membimbing kita.

Dr. Ahmad Sanusi Azmi
https://telegram.me/drahmadsanusiazmi

Hujah berdasarkan al Quran

Acik rasa elok juga Acik beri sedikit pandangan terhadap pegangan pihak pertama. Yakni mengharuskan perbuatan memohon jawatan kepimpinan. Mungkin mereka berpendapat demikian kerana mengutamakan al Qur’an lebih daripada hadith. Memang inilah yang sepatutnya.

Acik tidak berani mengatakan tindakan memohon jawatan kepimpinan itu tidak harus ataupun haram. Cuma padankah seseorang itu merasa dirinya setaraf dengan Nabi Yusof a.s. Acik yakin tidak mungkin wujud lagi manusia yang sehebat Nabi Yusof a.s. itu. Baik sekarang ini, mahupun akan datang.

Kita kena ingat bahwa, percakapan Nabi adalah berpandukan wahyu. Sedangkan percakapan kita sering dipengaruhi oleh nafsu. Jika seorang Nabi mendakwa dirinya layak, maka itulah hakikatnya. Tapi kalau kita mendakwa diri kita layak, belum tentu kita begitu. Kadang-kadang dakwaan kita hanyalah ibarat masuk bakul angkat sendiri.

Adalah lebih selamat jika jawatan kepimpinan yang kita hajatkan itu, orang ramai yang amanahkan kepada kita. Bukan kita sendiri yang menagihinya. Ini yang dipraktikkan oleh para sahabat Rasul s.a.w. Jadi, jika ada segelintir manusia yang membantah perlantikan seseorang ke suatu jawatan kepimpinan, maka lebih baiklah orang yang dilantik itu menolak jawatan berkenaan dengan alasan yang munasabah.

Wallahua’lam ๐ŸŒบ

Selamat tinggal UMNO https://m.facebook.com/100053581701911/videos/live-selamat-tinggal-umno/682011773499384/

PenCERAHan yg popular โฌ‡๏ธ

PRU15: konspirasi tipu pengundi https://daulat4rakyat.wordpress.com/2022/11/22/pru15-konspirasi-tipu-pengundi/

PenCERAHan yg relevan โฌ‡๏ธ

Berkawan & berpisah demi ALLAH https://daulat4rakyat.wordpress.com/2022/11/26/berkawan-berpisah-demi-allah/

PRU15: konspirasi jadi precedent kah ?https://daulat4rakyat.wordpress.com/2022/11/28/pru15-konspirasi-jadi-precedent-kah/

Lain-lain PenCERAHan โฌ‡๏ธ

https://beappreciative.wordpress.com

https://shalleducate.wordpress.com

https://4uni2c.wordpress.com

Blog utama โฌ‡๏ธ http://www.4uni2c.com

PM ke-10

Leave a comment